Krabbelidernas kraftplats

All natur är läkande men på vissa platser är energierna extra kraftfulla. Varför? Tack vare jordlinjer, skulle många svara.  I Krabbeliderna på Hisingen finns tallar och bergsknallar som inte ser extraordinära ut men känslan är speciell tack vare högfrekvent energi. Platsen identifierades av Angela under hundpromenader i närheten av det dåvarande hemmet. Hon delade platsen med andra som också kunde vittna om dess speciella inverkan. Du behöver inte "tro" något speciellt för att påverkas. Frekvensernas påverkan är biologisk, känslomässig och andlig, hur du än väljer att definiera dem.  

Film om kraftplatsen

Se en kortfilm om Krabbelidernas kraftplats i projektet Studio K. Kinesologen Erik Nygård gören energi-undersökning av platsen, Patrik Stigsson intervjuar och Angela filmar. Här finns även Angelas intervjuer med Norrshaman Jörgen I. Eriksson om shamanism för 2000-talet. 

Hitta

Kraftplatsen nås via Erling Skackes gata och ligger i ett frisbeegolfområden. Frisbeegolfmål nr 16 ligger nästan mitt i centrum av kraftplatsen, nr 16. När du hittat målet med siffran 16 (högt i en sluttning), ställ dig med ryggen mot målet och titta ner för slänten och du kommer att se tre-vägkorsningen som utgör platsens centrum. Se upp så att det inte viner förbi en frisbee!


Shamanska events

Vill du komma med i Angelas shamanska cirkel? Shamanska samlingar och meditationer genomförs på kraftplatsen. Det finns även möjlighet till andra events. Den 8/8 2024 kl 8minuter över 8 på kvällen genomfördes till exempel ett shamanskt bröllop. 

Shamanens väg

Ordet shaman betyder "den som vet" och åsyftar när person med sitt inre seende kan samarbeta med den dolda verkligheten. Shamanens uppgift är att hjälpa människor, djur och natur till läkning och även läka relationen mellan människa och natur. Arbetet utförs genom andlig medicin (energimedicin). Den andliga nivån kan liknas vid en subtil energinivå som finns bortom intellektet. Shamanen utgör en länk mellan vår värld (den fyrdimensionella rumtiden) och den andliga dimensionen. Hur förbindelsen skapas och på vilket sätt det helande arbetet utförs skiljer sig åt mellan olika traditioner.

En besjälad värld
Traditionella shamaner är medicinkvinnor/män i ursprungsbefolkningar som är viktiga för sitt folks hälsa. Många tänker på inkaindianerna i Peru, men shamaner finns överallt där folkreligioner finns. I Sverige finns t.ex. nåjden och völvan. I Japan har den shintôistiska folkreligionen shamaner som influerade Reiki på 1800-talet. Andliga ledare med helande förmågor kan också ses som shamaner. Exempelvis kan Jesus ses som en shaman med uppdraget att läka relationen mellan människa och Gud.

Shamaner ser världen som besjälad - träden, regnet, elden, bergen, djuren etc. Den är därför möjlig att påverka genom avsikt, själsresor och ceremonier. De traditionella shamanerna i Anderna kallar det för att "drömma fram en ny verklighet." Det vi kallar verkligheten är bara en illusion/matrix som styrs ifrån en andlig sfär (jämför t ex. med buddhismen). Ytterst är vi alla ett - levande och döda, människa och natur, världen och universum. Själen är i sin gudomliga aspekt evig.

Shamanskt uppvaknande
Att känna kallet att arbeta med energimedicin kan leda till något som kallas för ett shamanskt uppvaknande. Det innebär att få en invitation (inbjudan av andevärlden) att arbeta energimedicinskt på ett djupare plan. En invitation kan ske på många olika sätt. I samband med invitationen prövas personens motiv. Den uppvaknande shamanen är tvungen att konfrontera sina skuggsidor i något som kan kallas för shadow work eller själens mörka natt. Adepten ges olika prövningar som visar om hen är redo för ett samarbete med andevärlden. Dessa initieringar kan ske i flera steg och shamanens förmågor fördjupas efter hand.

Många som dras till shamanism känner att det moderna samhället förlorat något viktigt. Det behövs ett andligt perspektiv på tillvaron som kan samexistera med vetenskapen. Klimatkrisen, samhällskriser och individens livskriser är alla existentiella kriser, på olika nivåer. Men när vi idag tar shamanismen till hjälp finns en risk att bidra till något som sociologin kallar för "kulturell expropriering". Det betyder att en priviligierad grupp tar en annan grupps identitet utan respekt och förståelse för historiska omständigheter. Att vandra "nyshamanens" väg är därför inte liktydigt med att etikettera sig som shaman eller kopiera en shamansk tradition. Verktygen i sig är inte det som skapar resultatet. Den subtila energinivån påverkas främst av den intention och medvetenhet som arbetet utförs med. Kanske är "shaman" framförallt en hedersbetygelse andra kan ge dig, inte en titel på ett visitkort. Det som betyder något är vad du har för avsikt att göra när du vandrar shamanens väg;

Lämna människor, djur och natur i ett bättre skick än du fann dem.